Skrevet av Richard Møller
15. September 2022
Har du noen gang surfet på en nettside, og dagen etter ser du annonse fra samme nettsted på et helt annet sted? Du har også kanskje vært innom en nettbutikk, nesten fullført handelen med varene i handlekurven, men ikke fullført kjøpet?
Har du tilfeldigvis fått opp en annonse for disse produktene på forskjellige nettsider kort tid etterpå? Hvis dette er tilfellet så har du blitt et offer for “retargeting”
Gratulerer!
Remarketing er også kjent som retargeting. Dette er en av de mer populære annonserings metodene i landet, egentlig på verdensbasis. Når du remarketer eller retargeter følger du etter kunden i deres reise på nett.
Det er en effektiv måte å målrette mot folk som allerede har vist interesse for bedriften eller merkevaren din.
Når du retargeter viser du annonsen din til tidligere besøkende av din nettside, eller personer som har lagt et produkt i handlekurven, men fullførte aldri. Tenk på det som en ny sjanse og konvertere kunden på.
Mens ordene "retargeting" og "remarketing" noen ganger brukes om hverandre, har de noen viktige forskjeller som differer dem.
Når det kommer til retargeting kontra remarketing, ligger hovedforskjellen i strategien. Retargeting handler for det meste om å vise annonser til potensielle kunder basert på informasjonskapsler, mens remarketing vanligvis er basert på e-post og andre måter og gå direkte til kunde på.
Det er ikke vanskelig og sette opp retargeting når du skal annonsere. Hvis du bruker Facebook må du integrere Facebook pixel, hvis du bruker Google er retargeting en funksjon som er innebygd.
Plater som Schibsted som er største mediehuset i Norge tilbyr også retargeting, det betyr f.eks at hvis en person har vært på en FINN kategori, kan disse også få opp annonsen på forsiden av VG og E24 (Som et eksempel)
Vanligvis tilbyr et annonsenettverk en kode som du kan legge til på nettstedet ditt. På denne måten vet annonsenettverket når en person har besøkt nettsiden din, og da kan vise dine annonser på andre sider som i kontekts.
Google har også blitt strengere på Cookies, kort forklart har det blitt vanskeligere og retargete på større annonsenettverk. Hvis retargeting er en viktig funksjon for deg burde annonsenettverket ha første-hånds data, det betyr at det nettverket eier alt av data og da kan retargete fritt frem, et eksempel her er Schibsted.
Her har du noen gode fordeler med retargeting: