Hva koster SEO? Dette er hva søkemotoroptimalisering koster i 2022

Hvor mye burde jeg betale for søkemotoroptimalisering? Det spørs helt hva du ønsker og oppnå med markedsføringen av bedriften din. Vi har svaret på hva søkemotoroptimalisering koster.

Snakk med rådgiver

Vi er sikre på at du allerede vet at SEO (søkemotoroptimalisering) har blitt en viktig del av digital markedsføring. Men små bedrifter ender ofte opp med å glemme det bort – og bare halvparten av dem tar det med i budsjettet i det hele tatt.

Hvorfor det? Vel, det er sannsynligvis fordi SEO-priser kan være komplisert og forstå. Det er ingen standardiserte kostnader, så byråer kan i utgangspunktet fakturere hva de vil. Dette betyr at det er opp til deg å finne ut hvem som tilbyr virkelig verdi for pengene.

Med rundt 5,6 milliarder søk på Google hver eneste dag, og der de fleste stopper på den første resultatsiden, er det vel verdt å investere i en SEO-løsning for å øke nettsidens rangering og skape vekst i bedriften din.

Denne artikkelen vil gi deg en oversikt over typiske SEO-priser, hva du bør forvente å få for pengene, og hva du bør se etter når du velger et byrå.

Hvis du vil hoppe direkte til et sted i artikkelen kan du bruke linkene under:

SEO pris modeller
Viktige faktorer med SEO
Hvor mye koster SEO i 2022?
Billig søkemotoroptimalisering
Hva tjener jeg på SEO?
Er SEO bra i 2022?

Snakk med en rådgiver

Les mer om personvern

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

SEO pris modeller

Det er tusenvis av SEO-byråer og digitale markedsføringsfirmaer, som alle tilbyr en rekke tjenester. De tar seg oppdrag på å øke nettsidens organiske trafikk ved å optimalisere rangeringen på søkemotorresultatsidene (SERPs) gjennom søkeord undersøkelser, innholdsproduksjon og nettverks bygging.

Før du bestemmer deg for en leverandør, dobbeltsjekk hva som er inkludert i hver SEO-prismodell, siden hvert byrå eller SEO-konsulent vil jobbe litt annerledes.

La oss ta en titt på de tre store SEO pris modellene:

Fakturert per time

Noen frilansere eller mediebyrå vil fakturere deg på timesbasis når de utfører SEO arbeid på nettsiden din. Dette pleier vanligvis og være mindre leverandører, og kan fort bli mye dyrere en forventet.

Totalkostnaden er basert på hvor mange timer som brukes på hvert prosjekt. Be selskapet om å se en oversikt over hva de har gjort på den tiden for å sikre at de har fakturert deg riktig.

I gjennomsnitt er kostnaden for timebasert SEO-arbeid 1 500 kroner til 2 500 kroner i timen.

SEO priser i timen

(Bilde/kilde: accelerateagency.ai)

Fakturert per måned

Større SEO- og markedsføringsbyråer krever vanligvis en månedlig kostnad relatert til søkemotoroptimalisering. Du vil registrere deg for å betale en fast pris for å beholde tjenestene til et byrå, som vil utføre pågående SEO-arbeid på nettsiden din.

Månedlige SEO-pakker inkluderer ofte et spesifikt sett med tjenester, som søkeordundersøkelser, konkurrentundersøkelser, SEO-innholdsproduksjon, dypgående analyser, innholdsmarkedsførings, nettverksbygging, digital PR, pågående SEO og teknisk konsultasjon samt rapportering og innsikt av hvordan nettsiden utvikler seg. Noen byråer lar deg imidlertid bygge en tilpasset plan med et eget ønske utifra budsjettet du kan jobbe med.

Kostandene for søkemotoroptimalisering per måned kan variere fra byrå til byrå, men kan starte på 5 000 kroner i måneden som er det laveste, 15 000 kroner i måneden på prosjekter med medium størrelse og opptil 100 000 kroner i måneden på enorme satsninger.

Fakturert per prosjekt

Et SEO-byrå kan kreve en engangsavgift for et bestemt SEO-prosjekt. Du vil starte med å diskutere SEO-behovene og -målene dine før du blir enige om prosjektets omfang og totalkostnaden. Dette alternativet gir mulighet for mer tilpasning og kan endres etter hvert som prosjektet utvikler seg.

Den gjennomsnittlige kostnaden for prosjektbaserte SEO-tjenester varierer fra 10 000 kroner til 800 000 kroner og oppover. Mindre selskaper som bruker lokal SEO kan bruke omtrent 10 000 kroner i måneden per prosjekt. Større bedrifter på enterprise nivå kan forvente å betale flere millioner kroner i måneden for søkemotoroptimalisering.

(Bilde/kilde: accelerateagency.ai)

Viktige faktorer med SEO: Hva skal du bruke penger på?

SEO representerer en veldig stor oppgave, siden det er så mange forskjellige elementer og vurdere. Hvis du tror det bare handler om å kaste noen søkeord rundt, da tar du desverre feil. Selv om det ikke er behov for små bedrifter å sprenge budsjettet på SEO, må du bruke tid og penger for å sikre at alle aspekter av strategien er dekket.

Bakgrunnssjekk og undersøkelser

Den første delen av SEO-strategien din er å tenke på hvem du vil segmentere nettsiden din mot, og hvem målgruppen din er. Innholdet du leverer må være relevant og nyttig for leserne dine og enkelt for nye besøkende å oppdage via søkemotorer som Google.

Å bli kjent med målgruppen din er avgjørende, så bakgrunnsundersøkelse bør inkludere å samle tilbakemeldinger for å finne ut hva brukerne ønsker fra nettstedet ditt. Du må også utføre bransjeundersøkelser for å oppdage aktuelle trender og komme i forkant av konkurrentene dine.

Selv om noe av denne undersøkelsen kan gjøres internt, vil små bedrifter finne det veldig arbeidskrevende – men SEO-byråer kan hjelpe med dette.

Søkeord og konkurrentundersøkelser

SEO krever også mye tidkrevende søkeordundersøkelser. Det er avgjørende at nettstedet ditt inneholder de riktige søkeordene – hvis ikke, dukker det ikke opp i Google-søk, og du går glipp av verdifull trafikk som kunne vært potensielle kunder.

Google tilbyr verktøy som lar deg gjøre dette gratis, men dersom du trenger mer omfattende arbeidsverktøy vil Ahrefs eller Semrush være fantastiske steder og starte, disse er heller ikke gratis men fantastiske for deg som ønsker og drive med SEO uten og leie inn et byrå.

Søkeordundersøkelser innebærer å tenke på hvordan potensielle kunder kan søke etter bedriften din. Det er også viktig å identifisere direkte konkurrenter og sjekke hvilke søkeord som leder trafikk til nettstedene deres.

(Bilde/kilde: accelerateagency.ai)

Nettstedsarkitektur og optimalisering

Det neste trinnet er å bruke denne undersøkelsen til å optimalisere strukturen på nettstedet ditt. I tillegg til å være SEO-vennlig, må den tilby besøkende en god brukeropplevelse uten manglende lenker eller bilder som laster inn sakte.

Hvis du er trygg på utvikling, kan du administrere dette selv, men de fleste bedriftseiere finner ut at de trenger SEO-fagfolk. De kan alle triksene, for eksempel å minimere antall klikk fra hjemmesiden, bruke interne lenker og holde nettadresser korte.

Innholdsproduksjon og optimalisering

Nettstedet ditt trenger også mye innhold av høy kvalitet for å tilfredsstille disse Google-algoritmene. Nytt, unikt og oppdatert innhold genererer høyere rangeringer.

Du har kanskje noen gode forfattere på laget ditt, men det er en heltidsjobb å holde seg oppdatert på innholdsproduksjon og -optimalisering – i tillegg til å komme opp med nye ideer, må du oppdatere eksisterende innhold for å sikre at det inneholder det siste populære søkeord og oppdatert statistikk.

Link bygging og digital markedsføring

Link bygging er når du får andre nettsteder til å lenke tilbake til nettstedet ditt, generere henvisningstrafikk og fortelle Google at nettstedet ditt er verdig til sitering/lenking (slik at du får en høyere rangering). Du kan gjøre dette på mange ulike måter.

Hvor mye koster SEO i 2022?

Kostnaden for SEO avhenger av mange variabler. Før du bestemmer en pris, vil et SEO-byrå se på din eksisterende markedsføringssituasjonen og synlighet i organiske søk, forretningsmål og målgruppe.

Prissetting avhenger også av ekspertisen til SEO-leverandøren – som med så mange ting i livet, får du det du betaler for. Gjennomsnittskostnaden for Norske byråer er
1 500 kroner til 3 500 per time eller 10 000 til 30 000 per måned, men dette varierer veldig.

Her er en oversikt over de viktigste prispunktene:

Type SEO Kostnad Hvem gjør det? Fordeler Ulemper
Gjør det selv  Gratis  De i start fasen Koster ikke en krone. Du får nye tekniske ferdigheter underveis Det tar mye tid og krefter å mestre SEO
Billig SEO  5 000 til 10 000 kroner i måneden.  Små bedrifter Rimelig tjeneste hjelper deg i gang med innholdsmarkedsføring og grunnleggende SEO-anbefalinger Byråer som tilbyr billige tilbud kan mangle erfaring og ta risikable snarveier
Over gjennomsnitt pris SEO  25 000 til 60 000 kroner i måneden  Nettsteder med høy trafikk  Eksklusive byråer kan løse tekniske problemer og hjelpe deg med nisjemarkedsføring Begrenset antall byråer med riktig kompetanse
 Enterprise SEO for de største bedriftene  100 000 til 1 million i måneden.  Bedrifter med store mengder innhold og høy trafikk  Byråer kan håndtere store mengder innhold, sikre at nettstedet er teknisk optimalisert og håndtere alle SEO-behov.  Du trenger en dedikert ansatte som vil være som et kontaktpunkt mellom mediebyrå og deres bedrift.

Hvis du er i start fasen, kan du bestemme deg for å håndtere SEO selv. Og dette kan fungere - men bare hvis du er forberedt på å bruke mye tid og krefter.

Elementer som søkeordforskning og innholdsproduksjon kan være selvlært til en viss grad siden det er mange ressurser på nettet som er gratis å lett og lære. Men du kan slite med de mer tekniske aspektene ved analyse, link bygging og optimalisering av arkitekturen til selve nettsiden.

Veldig enkelt så er gratis SEO best for deg som har et minimalt budsjett og jobbe med, dersom du har penger i bedriften og kan investere dette i Søkemotoroptimalisering anbefaler vi at du bruker et profesjonelt mediebyrå.

Billig søkemotoroptimalisering (SEO)

Det kan være fristende for små selskaper å velge den billigste avtalen, men ikke la deg lure. Ofte er "billig SEO" bokstavelig talt for godt til å være sant. SEO er tidkrevende og arbeidskrevende, så hvis et byrå tilbyr vanvittig lave priser, kan det være at de skjærer hjørnene. Typiske priser for "billig SEO" varierer fra 1 000 kroner til 3 000 kroner i måneden.

Et byrå som tar så lite betalt vil ikke bruke tid på å lage innhold av høy kvalitet. Å lage blogginnhold som gir resultater krever tid og relasjoner med autoritetsbygging av eksterne nettsteder. "Billige SEO"-byråer kan ikke investere tid eller ressurser i blogginnhold som driver vekst.

Ikke bare kaster dette bort pengene dine, men det kan også forårsake skade på nettstedet ditt. Teknikker for hjørneskjæring, kjent som "black hat SEO", tar sikte på å øke nettstedsrangeringen på sleipemåter som skjult tekst, unaturlig lenker og søkeordstopping.

Googles algoritmer er kloke til denne typen praksis – og de kan dele ut straffer som å redusere rangeringen din eller gjøre slikt at du ikke vises på Google lenger. Dette fører til tapt organisk trafikk, noe som kan påvirke inntektene dine betydelig.

(Bilde/kilde: accelerateagency.ai)

Medium budsjett SEO

Så vi vet at billig SEO ikke er verdt risikoen. SEO med medium budsjett er tryggere, selv om du alltid bør gjøre en undersøkelse og sjekke ut byråets vurderinger og tidligere kunder. For mellomstore SEO prosjekter kan du forvente å betale mellom 10 000 kroner til 40 000 kroner i måneden eller per prosjekt.

Vanligvis fokuserer SEO på mellomnivå på å fikse et nettsteds eksisterende problemer, for eksempel optimalisering av nettstedsarkitektur og tilpasning av innhold. Den er egnet for beskjedne nettsteder med lavere konkurransenivå.

Innhold fra en Medium SEO kampanje vil tilfredsstille enkelte forretningsbehov, men det vil ikke produsere langvarig, engasjerende innhold. Hvis budsjettet ditt tillater det, finnes det bedre alternativer som tar hensyn til det større bildet av bedriftens historie og budskap.

SEO for mellomstore bedrifter

Hvis du har et stort budsjett og ambisiøse mål, er det verdt å investere i avansert SEO fra et av de beste byråene som Medienor. Disse SEO-spesialistene har infrastrukturen og ekspertisen til å tilby en omfattende tjeneste på alle trinn i prosessen.

Denne typen SEO er generelt bestilt av store e-commerce sider i svært konkurranseutsatte bransjer. Et avansert byrå kan få i oppgave å fikse tekniske SEO-problemer, optimalisere analyseverktøyene dine eller løse problemer som er relatert til søkemotoroptimalisering i det store bilde.

Premium-innhold fra avanserte SEO-byråer vil være svært spesifikt for publikums kundereise. Du kan forvente informasjonsinnhold og pedagogiske ressurser som reduserer churn og øker konverteringer.

Hvorfor er SEO dyrt?

Hvis du er fristet til å bruke pengene dine på betalt søk i stedet for SEO, vit dette: Jo mer du bruker på betalt søk, jo dyrere blir det. Og resultatene lønner seg ikke alltid. Rimeligere SEO-byråer vil subsidiere sin innsats ved å investere i betalt søketrafikk, ellers kjent som søkemotormarkedsføring eller SEM.

God SEO kommer ikke billig. Det skal det heller ikke – du betaler fagfolkene for deres ekspertise og tid. La oss ta en titt på noen grunner til at SEO koster det den gjør, og hvorfor det er verdt pengene:

Hva sier kundene?

Som vi har nevnt, jo mer du betaler, desto bedre service får du. SEO-byråer med mange års erfaring kan kreve høyere kostnader fordi de oppnår resultater. Det er også nyttig å velge en leverandør med erfaring i din spesifikke bransje.

Hos Medienor har vi resultatene som beviser vår erfaring. I vårt ansvar tok vi på Fornye.no som økte sin organiske synlighet med 2 500% på 2 år. Vi oppnådde den suksessen med en kombinert bruk av SEO, innholdsproduksjon, dyptgående analyse av konkurrenter og link bygging.

Ikke legg SEO-en din i hendene på et ukjent selskap som kan ødelegge rangeringene dine og gi deg Google-straff. Det er definitivt verdt å ansette eksperter som vet hva de gjør.

Byråets lokasjon

Plassering er viktig. Hvis leverandøren din er lokalisert i en storby som Oslo eller Bergen, vil de sannsynligvis kreve høyere priser enn en lokal virksomhet ute i skauen – men det er på grunn av faste kostnader, ikke fordi flotte lokasjoner er lik bedre service.

Byråets prismodell

Timepriser for SEO kan virke attraktive, men du vil raskt forstå at taket kan være mye høyere en forventet, prismessig. Mindre bedrifter kan bli satt ut av en fast månedlig avgift eller en forhåndspris per prosjekt. Men husk at du kan bli enige om hva som er inkludert og sammen planlegger vi utgiftene dine, mens timepriser er vanskeligere å forutsi.

Virmsomhetens størrelse

Hvis du opererer på SMB nivå, trenger du den beste SEO-strategien for bedrifter for å matche – og du kan forvente at det valgte byrået belaster deg utfra mål og ambisjoner og arbeid som skal gjøres. De vil ta hensyn til størrelsen og inntektene dine når de setter sammen en pris sammen med forretningsmålene dine.

Prisene kan også variere avhengig av din bransje. Noen er mer egnet for online markedsføring enn andre, og hvis du er en del av et overfylt, konkurranseutsatt marked, kreves det mer intensiv SEO-arbeid for å få deg til å skille deg ut.

SEO strategi

Når du ansetter et SEO-byrå, vil de se på alt du har gjort (eller ikke gjort) før. Hvis du aldri har lagt særlig vekt på SEO, må byrået starte fra bunnen av med strategien din – altså for innholdsproduksjon og -optimalisering.

Hva tjener jeg på SEO?

Før du ansetter et SEO-byrå, vil du ha en ide om avkastningen på investeringen eller ROI av SEO du sannsynligvis vil se. Men SEO ROI kan være vanskelig å måle fordi det handler om å skape synlighet, ikke å kjøpe den via betal-per-klikk-annonser (PPC).

Den første beregningen du trenger er investeringskostnaden. Deretter må du spore og måle verdien av konverteringene dine. Google Analytics gir konverteringsfrekvenser for all trafikken på nettstedet ditt og anslår hvor mye inntekt som genereres fra hver søkekanal.

Formelen for å beregne ROI er: (Inntekt – Investeringskostnad) / Investeringskostnad

Så hvis inntekten din for en gitt periode var 700 000 kroner, og du brukte 500 000 kroner på SEO i den tiden, ville avkastningen din være 40 %.

Er SEO verdt det i 2022?

Vi kan se hvorfor du spør. Endringer i Googles algoritmer og SERP-er betyr at det nå er enda mer å vurdere hvis du ønsker å bli nummer 1 i rangeringen – er det verdt energien din?

OK, så Google bruker nå ekstra faktorer for å bestemme rangeringsposisjoner, med oppdateringer som BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers, tilfelle du bryr deg :)) som bruker naturlig språkbehandling for å forstå søkekonteksten bedre. Og med nye elementer som fremhevede utdrag på SERP-ene, kan nettstedet ditt gå seg vill i kampene.

Men hvis du ansetter SEO-eksperter, er jobben deres å holde øye med disse endringene – og maksimere nettstedets potensial i den modige nye verdenen. Google er også smartere til å skille innhold av høy kvalitet fra spam, så et fullt optimalisert nettsted vil gi gode resultater.

Organiske søk er ansvarlige for 53 % av all nettstedstrafikk, og økningen i tale søk gir flere muligheter. I tillegg har alle en smarttelefon, slik at folk kan søke etter bedriften din når som helst.

Det er derfor SEO fortsatt er en av de kraftigste strategiene for å oppnå langsiktige resultater.

Test vår priskalkulator!

Dette tar under 30 sekunder

Få et estimat
Test vår priskalkulator!

Velg type nettside

Type nettside
1 / 6
Vi trenger litt info!

Hvor kan vi sende deg pristilbudet?

Hva heter du?
Hva er tlf nummeret ditt?
Legg med link til nettsiden din ( Hvis du har )
Kontaktinformasjon
2 / 6
Har du innhold klart?

Har du innhold klart til nettsiden?

Innhold
3 / 6
Har du bilder og illustrasjoner?

Har du bilde eller illustrasjoner klart som skal brukes på den nye nettsiden?

4 / 6
Bilder og illustrasjoner
Hvor mange undersider?

Vet du sånn ca hvor mange undersider nettsiden din har behov for?

Undersider
5 / 6
Bekreft pristilbud

Takk for at du tok deg tid til og fullføre skjema. Vennligst legg igjen e-post adressen din under så vil du bli kontaktet i løpet av 24 timer.

Bekreftelse
6 / 6
Hvor vil du ha tilsendt estimatet?
Thanks! I have received your form submission, I'll get back to you shortly!
Oops! Something went wrong while submitting the form

La oss diskutere ditt prosjekt

Snakk med en rådgiver

Bygget i Webflow

Forsiden

Caser

Tjenester

Om oss

Nyheter

Partnere

Lukk